Jak dostat jaro na talíře dětí

Jaro letos dorazilo poněkud dřív a tak už hezkých pár dnů můžeme trávit více času v přírodě na procházkách a nasávat čerstvou vlnu jarní energie. 

Vezměte s sebou děti, protože právě na jaře se kolem nás začínají objevovat divoké byliny – zelené poklady, kterými můžeme zpestřit náš jídelníček, a ukažte jim, jak pučí pupeny a ze země vykukují bršlice a popenec se svými zelenými lístečky, medvědí česnek, mladé lístky kopřivy nebo třeba pampelišky.

Zelená barva prostě k jaru neodmyslitelně patří.

Najdeme ji v rané zelenině a divokých bylinkách, které dokážou nastartovat trávení a očistné procesy po zimě. A právě proto by se měla co nejvíce objevovat na našich talířích a spousta z nás ji intuitivně také zařazuje. 

Pokud vaše děti mají ze zelené barvy obavy, vybírejte jim červené ovoce a červenou zeleninu a postupně přidávejte ty zelené druhy. 

Červené potraviny jsou naším mozkem považovány za výživnější, než je tomu například u zelených. Podle vědců je to proto, že náš zrak hledal v zeleném listoví keřů výživné bobule a zelené plody naopak považoval za nezralé.

Proč je zelená na našich talířích důležitá?

Ne náhodou jsou zelené potraviny bohaté na zelené barvivo chlorofyl, které je podobné našemu červenému krevnímu barvivu – hemoglobinu. Chlorofyl je velmi zdraví prospěšná látka a podporuje imunitu, což často u dětí řešíme a hledáme způsoby, jak zvýšit obranyschopnost. 

Chlorofyl umí podpořit očistu těla od toxinů, obranyschopnost, správnou činnost trávicího systému. Potraviny zelené barvy jsou často zásadotvorné, takže pomáhají vyrovnávat překyselení organismu – to přináší přemíra bílé mouky a cukru.

Zlepšuje také kvalitu pleti – má protizánětlivé účinky a pomáhá s kožními problémy jako jsou ekzémy nebo akné.

Jaké zelené potraviny můžeme do stravy dětí přidat?

Jaro na talíře dětí dostaneme jednoduše. Zde jsou nápady co můžete použít: listová zelenina, brokolice, pórek, mangold, kadeřávek, kapusta, okurka, hrášek, fazolky, pórek, chřest, cuketa, jablko, zelené hrozny, bylinky a klíčky. Z těch exotických druhů pak můžeme sáhnout po  kiwi, avokádu, matcha nebo mořských řasách.

Dobré je vědět, že čím tmavší zelená tím lépe, takže takové ty kupované světlé zelené saláty jako je ledový salát obsahují zeleného barviva méně než třeba tmavě zelený špenát apod.

Pár tipů, jak můžeme s nabízením zelených potravin začít…

Tip 1: Čím dřív s nabízením zelených potravin začneme, tím snadněji je děti přijmou

Tip 2: Když děti jídlo ze zelené zeleniny poprvé ochutnají, mělo by jim zachutnat, takže je důležité vybírat, jakou potravinu zelené barvy zrovna zvolíme.

Tip 3: Nabízej a důvěřuj. Určitě pomáhá, když jdeme příkladem, ale pokud dítěti například vadí lístky salátu v puse, tak nenutíme.

Vždycky je fajn nabízet z druhů, které jsou aktuálně v sezóně, protože tehdy mají nejlepší chuť i největší obsah živin.

Pokud se vám stává, že děti mají tendenci zelené kousky v jídle – hrášek, brokolici  apod z jídla vystrkovat, je fajn ho zařazovat tak, aby to nešlo – ideální je rozmixovat – smoothies, polévka, omáčka.

A jak ještě zelené zpracovat a atraktivně nabídnout dětem?

Můžeme je zakomponovat do placiček, omáček, salátů nebo z nich umixovat lahodné a výživné smoothie.

A pokud hledáš inspiraci, jak zpestřit jídelníček svých dětí nejen co se týče zelené zeleniny, přidej se do FB skupiny Zdravě od první lžičky po celý život.  Najdeš zde další inspiraci jako zpestřit a obohatit talíře dětí.